Grevelingencup '12-'13

Dit jaar hebben we ons weer ingeschreven voor de Grevelingen Wintercup. We proberen iedere wedstrijd met een andere teamindeling mee te varen.  Totaal zijn er iedere wedstrijddag rond de 140 schepen op het water. We varen mee met onze Beneteau Oceanis 40 onder de naam “Aquaholics”

Actueel weerbericht,..>

Voor de deelnemers; we verzamelen om 9:00 in het café aan de haven (zie route /plattegrond) “Le Bateau”

Overzicht

[tab_container] [tab title=’Schip’ active] Het schip waarmee we de Grevelingencup varen is de “Aquaholics” een Beneteau Oceanis 40

Gegevens

Bedden

Toilet/Douche

[/tab] [tab title=’Route’] Hieronder de route naar Port Marina

Marina Port Zélande ligt aan de Grevelingendam naast het park Port Zélande.

Adres
Marina Port Zélande
Kabelaarsbank 4
3253 ME OUDDORP

Eigen vervoer per auto:  Link naar routebeschrijving in Google maps <klik hier>

– Uit de richting Rotterdam/Hellevoetsluis de N57 richting Middelburg/Zierikzee volgen.

– Uit de richting Zierikzee de N57 richting Renesse/Scharendijk/Rotterdam volgen.

– Uit beide richtingen op de Brouwersdam de afslag Kabbelaarsbank/Port Zélande nemen, daarna de tweede afslag links (voor restaurant Petit Paris) richting marina volgen.
– Als de slagboom dicht is dan links op de parkeerplaats parkeren en verder lopen.
– Anders doorrijden weg volgen beneden links langs alle loodsen tot de I steiger.

Onze havenplaats is  G1-13

[/tab] [tab title=’Kleding’] Wat neem je mee, ….

– kleding die water en winddicht is. (in laagjes, het is snel te warm)
– pet of muts,….
– zonnebril
– schoenen met zachte (lichte) zolen
– goed humeur
– reservekleding, zodat je naar huis weer warme kleren en schoenen aankan.

Zwemvesten hebben we op de boot

[/tab] [tab title=’21 Okt’]

Rene van Dop Milfred Hart Frans Zwager
Manfred Dekker Bram vd Ven Max van Dop

Verlag van Milfred Hart:

Strak sturen en (te) scherpe navigatie zorgen voor een tweede plek in de eerste ronde van de Grevelingen Cup seizoen 2012/2013. Met een goed geconcentreerde bemanning werd de eerste wedstrijd in de winterserie goed gestart. Prima omstandigheden en een mooie lange baan maakten het een mooie zondag op het Grevelingenmeer met bemanning René (schipper), Max (grootzeil), Bram (genua), Mannie (genua en commentator), De Dominee (genua en commentator) en Milfred (navigatie en voordek). De start was vanouds scherp in het veld van 17 mee startende jachten. Het eerste lange kruisrak was op het lijf van de 40 voeter geschreven waarmee bij de laatste boei van het kruisrak een tweede positie in het veld het gevolg was. Met een lang ruim en voor de winds rak voor de boeg was er gelegenheid voor de competitie om weer (voor)bij te komen. Uiteraard deze eerste ronde ook wat overconcentratie wat zich voor deed in de vorm van enkele kleine onhandigheden op het voordek, een enkele schoot die onnodig los sprong en het onnodig ernstig overzeilen van de in de windse boei in het navolgende kruisrak (foutje in de navigatie). Desondanks was het totaal scherp met goede manoeuvres, sterke teamgeest en prima observaties van Waldorf&Waldorf waarmee de uiteindelijke tweede plaats een feit was deze eerste omloop. De volgende serie is 18 november. We zijn weer ingeslingerd dus tijd voor meer……

[/tab] [tab title=’18 Nov’]

Rene van Dop Raymond Perridon Imre Husen
Sander Dekker Martin Verheij

Verslag van Imre Husen

Zondag 18 november was het tijd voor de tweede wedstrijd van de Grevelingen Wintercup. Met 5 doorgewinterde zeezeilers was de eerste plaatst eigenlijk al ingepakt, maar dat pakte net iets anders uit. Met Raymond op het grootzeil, Martin op Bak, Imre op Stuurbord, Rene als schipper en Sander als navigator, voordek en tweede stuurman en een heerlijk schip zou het in ieder geval een mooie dag worden. Na een ontbijtje kon het echte werk beginnen en al snel waren we vol aan het testen en trimmen en dat resulteerde in een bijna perfecte start en na de eerste boei lagen we vierde van de 17 schepen. Bij de tweede boei besloten we om het veld wat kleiner te maken om de spanning terug te brengen en hoewel Rene vol enthousiasme de achterblijvers dichterbij liet komen, raakte we daar toch wel een paar plekken kwijt en verplaatste we van de kopgroep naar de middenmoot. Niks onoverkomelijks en gebrand op een inhaalrace gingen we vol aan de slag.

Helaas, was de wind hooguit een drietje en met een lang rak voor de wind lagen er weinig kansen om plekken op te schuiven, gelukkig scheen de zon volop en met een culinaire lunch van verse paling en zalm slopen we langzaam dichterbij. Eenmaal aan de wind is de Aquaholics niet te stoppen en vochten we ons vrij snel terug naar de kopgroep. Halverwege onze inhaalslag bleek het parcours ingekort te zijn waardoor we waarschijnlijk zijn blijven hangen rond plek 5 of 7 maar als……….. we hem uit hadden kunnen varen, dan was de tweede plek van vorige Grevelingen Wintercup wedstrijd, zeker geëvenaard.

De lat ligt hoog voor de bemanning 16 december maar als de teamspirit hetzelfde is, het zonnetje zich wederom laat zien en er een strak windje 4 staat dan is die 1ste plaats een zekerheidje.

Uitslagen 2e wedstrijd Grevelingencup '12-'13

[/tab] [tab title=’16 Dec’] Derde wedstrijd van de Grevelingencup,
Bemanning:

Rene van Dop Max van Dop .
Sylvia Friebel André Friebel
Christian Lochner

Met regen op de voorruit reden Max en ik vroeg weg uit Naaldwijk, het was zo’n moment waarop je denkt, “welke gek gaat er nu zeilen”. Op de haven aangekomen waren wij niet de enige gekken, zodat we na het traditionele ontbijt in het café aan de haven met een enorme vloot schepen het water opgingen.
Met Sylvia en Andre op de genualieren, Christian aan het grootzeil en Max en René aan de navigatie/roer gingen we enthousiast onze startprocedure in. Met 20 schepen aan de start was het wat vol bij het startschip, waardoor Max aan de bakboord kant van de startlijn wilde vertrekken. Dit had als resultaat dat we als eerste om de bovenboei gingen. In de voordewindse rakken moesten we wat schepen voorbij laten gaan, welke we aan de wind gelukkig weer konden inhalen. Jammergenog werden we in het laatste rak door de “Bon Vivant`ingehaald, waarmee we uiteindelijk de eerste plaats verspeelden. Het was een top dag met alle soorten weer, zoals je op de foto´s kunt zien. René

[/tab] [tab title=’13 Jan’]

Rene van Dop Sander Dekker Arco Kruik
Wilbert van Beek John Bergmans Patrick Smolders
Rob van Pelt

Verslag: Rob van Pelt:

de dag -1 van de start van de winter van 2013: al een beetje koud en winters, schepen berijpt, wind 14- 17 knts NE, top zeilweer?
Als je de 7 kerels rond 9 uur in Port Zeelande aan het ontbijt hun eitjes zou zien eten dan verraadt weinig hun winnnaarsmentaliteit. Kleding en gespreksonderwerpen zijn alledaags en alleen een zware 6 liter pan is wat merkwaardig.Eenmaal aan boord valt vooral de kalmte op, het lijkt erop het aantal mensen dat een zeilboot van de soort van Aquaholics voor het eerst van dichtbij ziet in de meerderheid is. Rene taxeert zijn gasten en begint instructies en taakverdelingen te proberen, waarop vrolijk wordt gereageerd. Gaat dit boord-aan-boord wedstrijdvaren? In een onbegrijpelijk handicapsysteem? Stemming: uitstekend!
Voor het duidelijk is wat er gaande is varen we op motorkracht op de Grevelingen en Rene legt uit wat er moet; dat is niet weinig en ook niet voor iedereen meteen duidelijk:die lieren en lijnen zijn best ingewikkeld en er is nog een nieuwe baankaart.Na wat vijven en zessen verdeelt Rene definitief de taken, waarbij de John, Sander, Patrick en Rob ook de rail als bestemming aangereikt krijgen als ze ondertussen de genua maar bedienen en de navigatie verzorgen. Rene is wel zo aardig de buiskap omhoog te laten, niet racy, wel lekker warm Sander en Arco!
We varen wel een uurtje in het startgebied, steeds beter op elkaar ingespeeld en complimenten van de schipper ontvangend.Elke 10 minuten vertrekken schepen dichtopgepakt, we zien het met enige angst aan. Rob wordt steeds nauwkeuriger opgevoed hoe hij het tijdsverloop aan de schipper moet opdreunen. Sander en Rene argumenteren voortdurend waar de beste startplek is en onze tegenstanders worden bekend, ziet er indrukwekkend uit, spanning loopt op.
De start – over bakboord in noordelijke richting terwijl we daar helemaal niet moeten zijn – gaat volgens Rene aan alle kanten fout zonder dat iedereen duidelijk is waar dat aan ligt, maar het geklapper van de fok is wel vervelend….De schipper is in mineur. Dat verandert op slag als we makkelijk over stuurboord door het veld heen schuiven en Rene, en dan vooral zijn nieuwe fok, in staat blijkt met hoge snelheid vrijwel tegen de wind in te kunnen varen. Dat is lekker! We kunnen onze plaats niet helemaal inschatten maar achter ons krioelt het van de schepen die het elkaar moeilijk maken. We gaat vet 7 knopen aan de wind naar de bovenboei bij de Archipel, waar we een stuk terug moeten om daarna een rondje met de klok mee langs Brouwershaven naar het gemaal te maken. Omdat we voorliggen worden we wat onzeker of we wel de goede boei gaan ronden, maar het lukt ons het schip er aan de goede kant omheen te krijgen. Stukje bakstagwind wat er meteen toe leidt dat de anderen gaan oplopen, dat is niet de sterkste kant van Aquaholics. De bemanning geniet van de rust, en Rene duikt onderdeks en komt terug met Beerenburg. Licht beneveld ronden wij de benedenboei model waardoor we een geweldige positie krijgen voor het volgende aan de windse rak. De bemanning, waarvan ik ondertussen weet dat deze de Brabantse zandgronde en bossen en carnaval prefereert boven de Grevelingen, is ondertussen een geoliede machine. Ik denk dat dat we op dat moment derde liggen, en voor Bon Vivant en racemachines als Dufour 44 en Jeaneau 45, maar ja dan een heel lang stuk voor de wind. Gelukkig neemt de wind flink toe, kunnen we goed meekomen, en is er weer Beerenburg.
Bij de dam aangekomen doet Rene weer zijn ondertussen bekende handige boeironding, maar alleen onkundig van de koers naar de volgende boei, waardoor we te hoog opsturen, foei navigator, de stemming zakt niet maar we horen wat spijt van achter uit de boot. Omdat de wind verder toeneemt vaart de boot op zijn limiet aan de wind en kost het doorzetten van de genua veel kracht, maar het is leuk dat we nog steeds omringd zijn met de ondertussen vertrouwde tegenstanders. We begrijpen dat Bon Vivant de boat to beat is en we wisselen stuivertje met een Salona 37. Als we door de finish denderen hebben we geen idee wat onze plaats is, maar hebben we tof gevaren. Als de uitslag goed is dan is het succes natuurlijk te danken aan de fantastische bemanning, maar schip, fok en Rene lijken toch net het verschil te maken! Helaas vergeten we even te roeren terwijl we opruimen en brandt de erwtensoep wat aan, maar wat warms is prettig. Geweldig, perfecte dag!

[/tab] [tab title=’10 Feb’] Bemanning:

Rene van Dop Martin Verheij Gerben ter Reehort
Hanneke Beers Leo Helgers
F6

verslag: Leo Helgers

De zon komt langzaam op en geeft de besneeuwde winter weilanden zo’n typisch oud-Hollands karakter. Het is -1C en er waait met 26 knp een gure wind, voelt als – 10C. Voor veel mensen niet de omstandigheden waarbij je denkt: laten we eens gaan zeilen. Dat geldt niet voor het Aquaholics team van deze maand. Hanneke, Gerben, René, Martin en Leo hijsen zich na een goed ontbijt in de zeilpakken. Het ijs vrij maken van het schip is een goede warming- up, het ijs en sneeuw laat zich niet zo maar weg spoelen. Tien tallen emmers zoutwater (voordeel vd Grevelingen) en stevig schrobben later zijn we er klaar voor en varen we uit de box. Op het water is het eigenlijk best lekker, sterker nog het is prima zeil weer.

Bij de start de gebruikelijke spanning, we liggen best goed maar missen het schot op een paar seconden. Dit maken we snel goed, onze schipper baalt als hij de klap naar de eerste boei wat te laat maakt. Maar hij herstelt zich meesterlijk en varen daarna boven het veld in de vrije ruimte. We pakken de eerste plek in onze klasse en dat biedt perspectief voor de rest van de race. Het gelegenheidsteam draait lekker Hanneke aan het groot zeil, Gerben, Martin en Leo aan de genua, het roer is voor René. We behouden onze positie tot de voor de windse rakken maar blijven scherp tot aan de finish.
We sluiten zoals de dag begon in traditioneel oud Hollandse stijl af me een een kom erwtensoep en genieten na van een paar uur lekker op het water.
Als de boot weer winter klaar in de box ligt en wij aan het bier zitten wordt duidelijk dat we 1e zijn geworden. Met nog één race te gaan staan we er goed voor.
Wat een prachtige dag, we hadden een voorlopige 1e plaats te verdedigen en sluiten winnend af. En het was weer super gezellig.