Grevelingencup '11-'12

Dit jaar hebben we ons weer ingeschreven voor de Grevelingen Wintercup. We proberen iedere wedstrijd met een andere teamindeling mee te varen.  Totaal zijn er iedere wedstrijddag rond de 140 schepen op het water. We varen mee met onze Beneteau Oceanis 40 onder de naam “Aquaholics”

Actueel weerbericht,..>

Voor de deelnemers; we verzamelen om 8:30 in het café aan de haven (zie route /plattegrond) “Le Bateau”

Overzicht

[tab_container] [tab title=’Schip’ active] Het schip waarmee we de Grevelingencup varen is de “Aquaholics” een Beneteau Oceanis 40

Gegevens

Bedden

Toilet/Douche

[/tab] [tab title=’Route’] Hieronder de route naar Port Marina

Marina Port Zélande ligt aan de Grevelingendam naast het park Port Zélande.

Adres
Marina Port Zélande
Kabelaarsbank 4
3253 ME OUDDORP

Eigen vervoer per auto:  Link naar routebeschrijving in Google maps <klik hier>

– Uit de richting Rotterdam/Hellevoetsluis de N57 richting Middelburg/Zierikzee volgen.

– Uit de richting Zierikzee de N57 richting Renesse/Scharendijk/Rotterdam volgen.
– Uit beide richtingen op de Brouwersdam de afslag Kabbelaarsbank/Port Zélande nemen, daarna de tweede afslag links (voor restaurant Petit Paris) richting marina volgen.
– Als de slagboom dicht is dan links op de parkeerplaats parkeren en verder lopen.
– Anders doorrijden weg volgen beneden links langs alle loodsen tot de I steiger.
Onze havenplaats is  I1-7

[/tab] [tab title=’Kleding’] Wat neem je mee, ….

– kleding die water en winddicht is. (in laagjes, het is snel te warm)
– pet of muts,….
– zonnebril
– schoenen met zachte (lichte) zolen
– goed humeur
– reservekleding, zodat je naar huis weer warme kleren en schoenen aankan.

Zwemvesten en zeilhandschoenen hebben we op de boot

[/tab] [tab title=’23 Okt’]

14C, 3 tot 4 Bft, Zon – Uitslag: 5e plek

Zaterdag voor de wedstrijd eerst met nils de boot van Bruinisse naar Port Zelande Marina gevaren. En daar waren we de volgende ochtend maar wat blij mee. Iedereen kwam rond 8:45 wat slaperig aan (max ging eerst nog even bijslapen) en de rest werd direct wakker gemaakt door Nadine, die vanaf aankomst in de praatstand stond geprogrammeerd. Tess was nog niet helemaal wakker, maar zag toch scherp dat zeilers een apart soort mensen waren! Ze zagen er allemaal uit alsof ze ‘s morgens al een uur in de wind hadden gestaan. Remi leek daar nog het meeste op. Zelf heb ik geen haar genoeg, maar mijn baard compenseerde dat. Na de uitsmijters, koffie en jus d’orange konden we na het palaver (en een extra wc stop) naar de boot om deze klaar te maken en te gaan oefenen voor de wedstrijddag.

Op de boot werden eerste de pakken en zwemvesten aangedaan, waarna we naar het open water gingen om te oefenen. Eerst de taken verdeeld, zodat ieder op de juiste plek stond toen de zeilen werden gehesen. Max slalomde als een windsurfer tussen de rest van het veld door, zodat we alle tijd hadden om alles voor te bereiden.

Met Remi en Andre aan de lieren, Tess daartussen aan de genuaschoot, Nadine aan de grootschoot, Xander de navigatie en electrische lier en Max als reserve schipper gingen we van start. Bij de eerste bovenboei lagen we ongeveer in het midden van onze klasse (20 schepen), waarna we aan een inhaalrace begonnen. Daar het veld erg uit elkaar lag, was het moeilijk om de positie in te schatten. Er werd erg close op elkaar gezeild, waardoor we bij sommige boeien, zowel voor, achter als naast ons de competitie bijna konden aanraken. Na drie uur zeilen finishten we voor de haven, waarna we onder het genot van een biertje, worstebroodjes en broodjes salade de boot opruimden om daarna naar huis te gaan.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er in sommige auto’s een oogje werd dicht gedaan (en een beetje snurken)

Het was een top dag met zon, wind en een super resultaat. Hiermee is de toon gezet voor de volgende groepen die meegaan.

Rene van Dop Xander Ekkel Tess Balke Andre Friebel
Max van Dop Remi Batist Nadine Hendriks

[/tab] [tab title=’20 Nov’]

Wat een geluk (voor ons), de wedstrijd was afgezegd, teveel mist en daardoor onverantwoord om wedstrijd te varen.

Op dat moment zaten wij nml met alle AXEZ collega’s en hun partners aan het ontbijt na ons uitje in Amsterdam.

Ik ben benieuwd wat de inhaaldatum voor deze race wordt.

Wordt vervolgd.
[/tab] [tab title=’18 Dec’] Alweer de derde wedstrijd van de Grevelingencup,

Rene van Dop Alexander van Ommeren Brian Bleijenberg Joep Fijen
Georg Grabner Rutger van Ommeren Richie Bleijenberg

Nog nooit zo vaak naar de weerberichten gekeken als afgelopen week. Voorspellingen schommelden tussen de windkracht 4 en 7 Bft, hier en daar een bui tot natte sneeuw en hagel en tussen de -1 en 4 graden Celsius.
Achteraf klopten ze allemaal, met één extraatje, tussendoor een half uur windkracht 1 !!. Daarnaast de gehele dag een windje 4 a 5 Bft.
‘s Ochtends om 7;45 stond Gaastra al op de steiger om de nieuwe genua af te leveren, welke met de windstoten wat lastig gehesen werd. Hierna snel naar het café voor de traditionele uitsmijters, jus ‘d orange en koffie. Na het palaver snel naar de boot om ons in de pakken te hijsen de taken te verdelen en de boot voor te bereiden voor vertrek. Democratisch kreeg iedereen zijn taak: Brian, Richie (zonder drumsticks) en Georg op de genua, Joep en Rutger aan het grootzeil, Alexander de navigatie en René aan het roer. Vlak voor de start nog snel het grootzeil gereefd, waarna we letterlijk op het startsignaal over de startlijn vertrokken. Na 20 minuten, viel de wind voor een half uurtje weg tot 1 Bft!, balen. We dachten eerst dat het aan Georg lag, want die heeft altijd weinig wind. Maar zo snel als de wind verdwenen was, was hij snel terug op 5 Bft, waarna we vooral op de aandewindse rakken goede zaken deden.
Klein minpuntje; vandaag mijn slechtste; “hoevaarikmijnbootineenboxmanouvre” ooit gedaan. Dwars inparkeren lukt natuurlijk niet. Dit was ook de einige fout van de gehele dag, het liep vandaag opvallend soepel, waardoor we uiteindelijk op een 2e plek zijn gefinished.
Hierbij moet worden opgemerkt dat Brian en Georg al wat internationale zeilervaring hebben !

Nog 4 weken wachten, dan mogen we weer.

[/tab] [tab title=’15 Jan’] Met de 4e wedstrijd eindelijk een klein beetje winter

Erwin
Bakboordlier
Xander
Genuaschoot

Toen ik opstond wist ik het al, de voorspellingen kwamen weer uit (deze keer jammergenoeg). Weken stormt het maar vandaag is de verwachting maar 2 Bft. Onderweg voor de zekerheid een paar wake-up calls, Milfred was om 7.00 al uit Terherne (Scandinavië) vertrokken, Martin hield Erwin wakker onder het rijden en Xander en Tess waren in de buurt blijven slapen in een soort jeugdherberg voor bejaarden maar iedereen was op tijd. Op Port Marina slippend en glijdend over de bevroren steiger naar het schip snel de verwarming aan te zetten (Tess komt vandaag) een paar emmers zout water over het dek en de steiger om het ijs te laten smelten en toen snel naar het café voor de koffie en gebakken eieren.
Na het palaver snel aan boord, de pakken aan en alles voorbereiden om daarna snel de plas op te gaan. Het oefenen ging zo soepel, dat het starten bijna vanzelf ging. Precies op het startsignaal gingen we over de lijn, vrij van het veld. De goede positie door deze topstart had ik 10 minuten later al om zeep geholpen door aan de grond te lopen (geen compensatiegedrag dus, ik dacht dat die van mij korter was). Eénmaal weer onderweg moesten we daarom bijna het gehele veld weer inhalen. Door verder foutloos te varen en wat tactisch goede zetten waren we toch in staat om de één na de ander in te halen. Uiteindelijk gingen we na 4,5 uur varen over de finish, na handicap verrekening leverde dit een 5e plek op.
Terwijl het begon te schemeren het schip de box in, opruimen en snel met een biertje aan de broodjes, waar Martin zijn complete viswinkel <klik hier> aan paling en zalm op tafel zette. Er was behoorlijk wat bier nodig om al die vis weg te spoelen.  Sorry allemaal voor mijn inschattingsfoutje, zonder vastlopen was de uitslag flink beter geweest.

[/tab] [tab title=’11 Mrt’] Dit was de inhaalrace voor februari welke niet doorging omdat de halve haven was ingevroren.

Max
BBoord lier
Geert
Milfred
Grootzeil en Navigatie
Ronald
SBoord lier

De avond ervoor hadden Milfred en ik nog een klein feestje gehad, voor de 50e verjaardag van Manfred,) in Voorburg, waardoor het wat vroeger leek dan de wekker aangaf. Aan de ontbijttafel konden we rustig wakker worden dachten we, alleen was ik vergeten dat Ronald een ander biologische klok heeft en ons met zijn Brabatse tongval direct op scherp zette. Met een klein maar ervaren team beloofde het een active dag te worden. Alleen hielp het weer niet mee. Het was een stralende dag maar jammergenoeg met weinig wind. Nadat bijna het gehele veld een andere koers opging om een boei te nemen die volgens ons niet nodig was, lagen we in één keer redelijk vooraan in onze klasse. Geert en max waren vooral actief om de genua met boom onder controle te houden om zo nog een beetje snelheid in het schip te houden, Ronald en Milfred hebben de zeilen op alle mogelijke manieren getrimd om druk te houden.

Een dompertje waren de laatste vijf minuten, toen we door een sportieve zeiler (uit andere klasse) aangeroepen werden dat we de laatste boei gemist hadden! Nog even terug naar deze boei waardoor we vier en een halve minuut verloren hebben.

Terug in de haven alles snel opgeruimd, biertje, broodje en nog een biertje waarna iedereen vol gas terug naar huis ging. Na een paar dagen hadden we duidelijkheid over de uitslag. Een derde plaats was het resultaat. We stonden eerst als DNS (Did not finish) op de uitslagen lijst, wat een foutje van de wedstrijdcommissie bleek te zijn.

Tot de volgende keer. René

Lier Grootschoot
Ricardo
BB Lier

Wat was het weer vroeg vanmorgen, Max was niet wakker te krijgen, hij lag pas om half drie met een paar biertjes in in bed. De rest van de bemanning moesten een behoorlijk stuk rijden, zij kwamen vandaag uit Nijmegen en Duitsland. Henry en Jacqueline waren al om 6 uur uit Duitsland vertrokken. De familie Verstraten zat om 8 uur (nog een beetje slaperig) al klaar in het café “Le Bateau”. Nadat we ons inmiddels traditionele ontbijtje met uitsmijters, koffie en jus d’orange naar binnen hadden gewerkt, konden we na het palaver naar het schip om alles voor te bereiden voor de wedstrijd. Inmiddels was de zon gaan schijnen en beloofde het een mooie dag te worden.

Nadat alles aan boord was uitgelegd (in half nederlands en duits), de zeilpakken en zwemversten waren aangetrokken vertrokken we uit de haven om een kleine drie kwartier te oefenen. Na de taken te hebben verdeeld ging iedereen naar zijn positie. De familie Verstraten aan de Genua. Ricardo en Giovannie aan de lieren en Frank aan de genuaschoot er tussenin, Jacqueline en Max aan de grootschoot (Jacqueline de lier en Max de schoot en standby voor het roer), Henry als navigator en Rene aan het roer. Het was voor bijna iedereen de eerste keer op een zeilschip, waardoor in het begin alles een beetje onwennig was. Er stond direct een flinke bries (4Bft), waardoor er flink aan de lieren gedraaid moest worden. Ricardo vond het allemaal wel mee vallen, totdat de genua geheel werd uitgerold. Met vol zeil gingen we 10 sec na het startsignaal over de startlijn, waardoor we als 5e om de bovenboei gingen. In de voordewindse rakken werd de boom uitgezet door Giovannie, Max en Frank waardoor Ricardo alleen de genua bediende en Jacqueline het grootzeil onder controle hield. Ruime en voor de wind hadden we moeite om het veld bij te blijven, in de aan de windse rakken zeilden we hoog en snel, waardoor we een aantal schepen inhaalden.

Na een bijna foutloze wedstrijd finishten we al vroeg in de middag bij Port Marina. Na alles te hebben opgeruimd werd de oven aangezet voor worstebrood, buiten de tafel gedekt en hebben we in het zonnetje een late lunch gedaan, waarna de bemanning weer afreisde naar het oosten.

Daar het de laatste wedstrijd van het seizoen was, hebben Max en ik nog even de prijsuitreiking afgewacht. Deze begon pas om half zes omdat er nog een aantal protesten moesten worden behandeld. Er waren een aantal aanvaringen, waarvan één met een gewonde (14 hechtingen in arm).

Onze einduitslag van dit seizoen; een derde plek overall in onze klasse. Iedereen bedankt die dit seizoen heeft meegevaren.