Grevelingencup '10-'11

Dit jaar hebben we ons weer ingeschreven voor de Grevelingen Wintercup. We proberen iedere wedstrijd met een andere teamindeling mee te varen. We starten in de toer 3 klasse. Deze klasse is met 27 deelnemers de grootste van dit winterseizoen. Totaal zijn er iedere wedstrijddag rond de 140 schepen op het water. We varen mee met onze Beneteau Oceanis 393 onder de naam “Aquavitesse”

Actueel weerbericht,..>

Overzicht

[tab_container] [tab title=’Schip’ active] Het schip waarmee we de Grevelingencup varen is een Beneteau Oceanis 393 “Aquavitesse”

Gegevens

Toilet/Douche

Airco

[/tab] [tab title=’Route’] Hieronder de route naar Port Marina

Marina Port Zélande ligt aan de Grevelingendam naast het park Port Zélande.

Adres
Marina Port Zélande
Kabelaarsbank 4
3253 ME OUDDORP

Eigen vervoer per auto:

– Uit de richting Rotterdam/Hellevoetsluis de N57 richting Middelburg/Zierikzee volgen.
– Uit de richting Zierikzee de N57 richting Renesse/Scharendijk/Rotterdam volgen.
– Uit beide richtingen op de Brouwersdam de afslag Kabbelaarsbank/Port Zélande nemen, daarna de tweede afslag links richting marina volgen.

Grevelingen

Natuurlijk is (bijna) ieder water ter wereld geschikt om te zeilen maar ons thuiswater is de Grevelingen in Zeeland.
De Grevelingen was een open zee-arm van en naar de Noordzee. Na de watersnoodramp in 1953 is ook de Grevelingen afgesloten van de Noordzee. Waarna het Grevelingen het grootste zoutwatermeer van Zuidwest Europa werd. Het Grevelingenmeer heeft zeker watersporters veel te bieden. Van de 11.000 ha. water is 7.000 ha. dieper dan 1,5 meter en dus bevaarbaar voor de meeste boten.

Het Grevelingenmeer is kraakhelder, kent geen getijde en er zijn talloze aanlegmogelijkheden aan de kunstmatig aangelegde eilandjes. De slikken van Flakkee, aan de noordelijke kant van het Grevelingenmeer vormen een uniek natuurgebied met duizenden water- en weidevogels. Op de eilandjes tref je fjordenpaarden en heckrunderen aan. Aan de Brouwersdam zijn Nederlandse grootste en mooiste zandstranden; ideaal voor een dag kiten of blokarten. En ‘s avonds kan je heerlijk met een biertje of wijntje buiten blijven, aangezien muggen niet rondom het Grevelingenmeer aanwezig zijn!

Bruinisse:

Dit is tevens de thuishaven van Zeilschool Aquavitesse en is een ideale uitvalsbasis naar de Oosterschelde, het Veerse meer, het Haringvliet alle andere Zeeuwse en Zuid-Hollandse wateren en natuurlijk niet te vergeten de Noordzee.

Marina Port Zélande

Marina Port Zélande ligt naast het park Port Zélande. Veel watersportliefhebbers hebben Marina Port Zélande door de jaren heen al ontdekt. Bij Marina Port Zélande staan comfort, veiligheid en netheid hoog in het vaandel. Daarom zijn zij ook dit jaar voor het 9e achtereenvolgde jaar bekroond met de blauwe vlag.

[/tab] [tab title=’Kleding’] Wat neem je mee, ….

– kleding die water en winddicht is. (in laagjes, het is snel te warm)
– pet of muts,….
– zonnebril
– schoenen met zachte (lichte) zolen
– goed humeur
– reservekleding, zodat je naar huis weer warme kleren en schoenen aankan.

Zwemvesten en zeilhandschoenen hebben we op de boot

[/tab] [tab title=’10 Okt’]

Aquaholics is tijdens de eerste Grevelingencup 10/11 in de toer3 klasse als 6e gefinished van de 27 ingeschreven boten.

De winter is nog niet begonnen, dus ligt de boot nog op zijn “zomerplek” in Bruinisse. We moesten dus ‘s morgens eerst vanuit Bruinisse naar Port Marina varen, dat was dus vroeg opstaan. De wekker stond om 6 uur, waarna we de rest van de bemanning hebben opgehaald. In de schemer zijn we uit de haven vertrokken, waarna Jaap al snel voor iedereen broodjes met gebakken ei en spek heeft gemaakt, tijdens de koffie en broodjes kwam de zon op welke de gehele dag is gebleven. Na aankomst in PZ eerst ons startnummer opgehaald, waarna we zo snel mogelijk gingen oefenen waarna we de rollen hebben verdeeld. Mario, Guido en Maarten op de genua lieren, Jaap aan het grootzeil en Max de navigatie.  Na een nagenoeg foutloze wedstrijd (enige foutjes zijn van de schipper), zijn we uiteindelijk als 4e van de 27 geëindigd. De gehele dag zon, en een windje 4 naar 3 Bft, het was een ideale dag. Ben benieuwd wie er de volgende dag spierpijn heeft gehad.

Rene van Dop Mario Vollebrecht Jaap van Helden
Max van Dop Guido Vollebrecht Maarten van Helden
[/tab] [tab title=’14 Nov’] ‘s Morgens weer om zes uur de wekker, Max uit zijn bed getrokken waarna we Ronald en Corno hebben opgehaald. De boot voor de laatste keer van zijn “zomerplek” in Bruinisse opgehaald.

De weersvoorspellingen waren bar slecht, en deze keer kwamen ze jammer genoeg voor het grootste deel ook uit. Na het overvaren naar Port Marina hadden we grote bekers koffie en uitsmijters nodig om weer warm te worden en een fohn om het weinige haar weer droog te krijgen. Na het palaver gingen we om 10:00 uur het water op om met de “nieuwe” bemanning te oefenen, dit ging enorm goed, zodat we met grote verwachtingen aan de wedstrijd begonnen. Henk aan het grootzeil, Ronald, Corno en Pieter op de genua en Max weer als onze “TomTom” navigator.

Bij de start was het volledige veld samengepropt op een paar meter en was het geschreeuw ver te horen. We lagen op een ideale positie echter hadden we een buurman die zijn schip op de startlijn had geparkeerd, zodat we zonder snelheid vertrokken en pas als 9e de eerste boei ronden. De eerste twee uur waren droog, waarna we nog eens twee uur in de regen met een afnemende wind hebben gevaren.

Ondanks de weinige wind, was het toch nog een spannende wedstrijd, en zijn we door de fanatieke bemanning uiteindelijk als 4e van de 27 gefinished. (na handicap berekening gaf dit een 7e plaats).

Mannen bedankt, Rene

Rene van Dop Ronald Verschoor Henk van der Kruk
Max van Dop Corno Verkade Pieter van der Kruk
[/tab] [tab title=’12 Dec’] Alweer de derde wedstrijd van de Grevelingencup, de tijd gaat snel dacht ik vanmorgen, ook toen de wekker ging. De volgende gedachte was “ik lijk wel gek zo vroeg op pad”. Max ook, die was nml een paar uur later dan ik vanacht zijn “slaaphol” ingedoken. De rest was gelukkig wel op tijd naar z’n mandje gegaan, want iedereen was op tijd in het café aan de haven, zodat wij al vroeg aan de koffie, verse sinaasappelsap en uitsmijters zaten. Omdat het redelijk hard waaide (5Bft) gingen we na het palaver snel het water op om nog even te oefenen en de rollen te verdelen. We hadden beter extra horloges mee kunnen nemen, want ik starte ruim 2 minuten te laat. Het is zowiezo altijd mijn schuld, maar deze lag er wel erg dik bovenop. Daardoor ronden we bijna als laatste de eerste bovenboei. Op een kleinigheidje na (raken van een boei) is de rest van de dag bijna vlekkeloos verlopen. Rob en Dennis als een siamese tweeling op de genua lieren, Willem aan de genua schoot (in zijn grote handen lijken de schoten toch wel veters), Erwin was vandaag erg druk in de weer met het grootzeil, Sven “hawkeye” Nederpelt continue op de uitkijk wat wel nodig was met alle drukte, Max was weer actief met de routes en navigatie en Jarco zorgde voor de sfeer en een helpende hand. Gedurende de dag hebben we er nog wel een paar ingehaald, maar ik ben bang dat ik er vandaag niet veel van gebakken heb (uitslag nog niet bekend). Hadden we eindelijk snelheid, zwom er weer een bruinvis met ons mee, mooi om te zien, maar weg concentratie, en allemaal proberen foto’s te maken van flipper. Na een vermoeiende dag met een lekkere wind en af en toe een zonnetje, eindigden we in de kombuis met een biertje, broodjes worst en een complete AH aan hartige broodjes die Rob had meegenomen.

Het was weer gezellig, René

Erwin
van ‘t Veld
[/tab] [tab title=’16 Jan’] 4e wedsttrijd
[/tab] [tab title=’13 Feb’] De boot is verkocht ! Er komt dus geen 5e wedstrijd. Nog een paar maanden wachten op de nieuwe. We hebben de oude 393 bij Waypoint ingeruild voor een Beneteau Oceanis 40. Hierdoor minder onderhoud en we hopen dat hierdoor ook de verhuur en evenementen aantrekt.

Ons nieuwe schip – Oceanis 40

[/tab] [tab title=’20 Mrt’ the last one] Nog steeds aan het wachten op het nieuwe schip